Friday, April 20, 2007

ΤΙ ΛΕΝΕ ΤΑ ΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΖΩΔΙΑ;

Κάθε Πέμπτη κοιτάζω και εγώ για χάζι τα ζώδια στην Athens Voice, όπως και η μισή (τουλάχιστον) Αθήνα. Έχουν πλάκα. Αλλά δυστυχώς οι περισσότεροι που τα διαβάζουν δεν το κάνουν για πλάκα. Λιγότερο ή περισσότερο πιστεύουν ότι μπορούν πράγματι να τους πούνε κάτι για την καθημερινότητά τους και τα προβλήματά τους. Λιγότερο ή περισσότερο, πιστεύουν ότι τα ζώδια αποκαλύπτουν τα γενικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κάποιου. Ξέρετε, οι Δίδυμοι είναι διπρόσωποι, οι Ιχθύς ευαίσθητοι, οι Σκορπίνες οι καλύτερες στο κρεβάτι κτλ. Και - οι ελεύθεροι εκεί έξω θα το γνωρίζετε - δεν υπάρχει σχεδόν καμία κοπέλα που να μη σε ρωτήσει, όταν πρωτοβγείτε, τι ζώδιο είσαι (το ίδιο ισχύει και για τους γκέι). Ξενέρα μεγάλη φίλε...

Τα ζώδια όμως είναι μια ανοησία, μια τρομερά μεγάλη ανοησία. Η οποία έχει απλωθεί σαν πανούκλα, με αποτέλεσμα διάφοροι αστρολόγοι εκεί έξω να τα κονομάνε και να χαίρουνε μεγαλύτερης εκτίμησης από τον siddhartha, που είναι ιστορικός. Τα κονομάνε κοινώς απατεώνες και κομπιναδόροι, με την ανοχή και την ενεργό συμμετοχή της πλειονότητας της κοινωνίας. Όταν το έψαξα το θέμα έβαλα τα γέλια με το τι πραγματικά συμβαίνει. Και ελπίζω να γελάσετε και εσείς λίγο διαβάζοντας παρακάτω.

Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Η αστρολογία είναι θεμελιωμένη στο έργο του αρχαίου Έλληνα αστρονόμου Πτολεμαίου. Από την αρχαία Ελλάδα προκύπτουν τα ωροσκόπια, τα δώδεκα ζώδια και η πίστη ότι οι κινήσεις των ουρανίων σωμάτων επηρεάζουν την ανθρώπινη προσωπικότητα και συμπεριφορά. Από την εποχή του Πτολεμαίου όμως προοδεύσαμε. Και κοιτώντας τον ουρανό ανακαλύψαμε διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα, που εκείνος δεν μπορούσε να δει.

  1. Πρώτα-πρώτα, δεν υπάρχουν μόνο δώδεκα αστρικοί σχηματισμοί από τους οποίους περνάει ο Ήλιος, αλλά δεκατέσσερις. Αυτό σημαίνει ότι κανονικά θα έπρεπε να υπάρχουν 14 ζώδια. Μια τέτοια απόπειρα πράγματι έγινε (από τον αστρολόγο Steven Schmidt), αλλά δεν έπιασε.
  2. Δεύτερον, η αστρολογία ισχυρίζεται ότι κάθε πλανήτης ασκεί μια, έστω και μικρή, επίδραση στους ανθρώπους. Αλλά για αιώνες έκανε "ακριβείς προβλέψεις" αποδεχόμενη μόνο εφτά πλανήτες (οκτώ με τη Γη), εκείνους δηλαδή που μπορούσαν να δούνε οι αρχαίοι με γυμνό μάτι. Αυτούς που ανακαλύψαμε αργότερα χάρη στα τηλεσκόπια (Ουρανό, Ποσειδώνα και Πλούτωνα - αν και ο τελευταίος συζητιέται πλέον αν είναι πλανήτης) δεν ήξερε τι να τους κάνει και γι’ αυτό παρίστανε ότι δεν υπάρχουν, μέχρι να τους "βολέψει" κάπου.
  3. Τρίτον και σπουδαιότερο - ΚΑΙ ΕΔΩ ΠΕΦΤΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΓΕΛΙΟ - ξέρουμε σήμερα πως στη διάρκεια των αιώνων η Γη αναπηδά ελαφρώς καθώς γυρίζει γύρω από τον Ήλιο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μεταβάλλεται η θέση του Ήλιου ως προς τους 12 αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου, όπως τους βλέπουμε από τη Γη. Οι αστρολόγοι όμως δεν το λαμβάνουν υπόψη αυτό, αλλά συνεχίζουν να παριστάνουν πως οι αστερισμοί βρίσκονται στην ίδια θέση που τους αντίκριζε πριν τόσα χρόνια ο Πτολεμαίος! Για να σας το κάνω πιο λιανά: Αν κάποιος γεννηθεί μεταξύ 21 Μαρτίου και 20 Απριλίου, είναι, υποτίθεται, Κριός. Σε ολόκληρο τον 20ο αιώνα όμως, στις ημερομηνίες αυτές ο Ήλιος βρισκόταν στους Ιχθύς, εξαιτίας των παιχνιδιών της τροχιάς του πλανήτη μας. Άρα, όποιος γεννήθηκε τότε, θα έπρεπε κανονικά να είναι Ιχθύς!

    Σκεφτείτε τώρα το γελοίο του όλου πράγματος, πόσες προβλέψεις και συζητήσεις έχουν γίνει για τα ζώδια, τη στιγμή που κανείς από εμάς δεν είναι στην πραγματικότητα το ζώδιο που νομίζει... Το ίδιο ανυπόστατες είναι και οι βλακείες που λένε για το Φεγγάρι, ότι οι φάσεις του (ειδικά η πανσέληνος) επηρεάζει τους ανθρώπους και τους κάνει να συμπεριφέρονται παράξενα και βίαια. Κάποιοι ταλαίπωροι έκατσαν και το ερεύνησαν στα σοβαρά, σώζοντάς μας από τον κόπο και το χαζό ερώτημα του "λες;".

    ΔΕΝ ΜΕ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ Ε; ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΤΕ:
  • Terence Hines, Pseudoscience and the Paranormal [1988], 2η εκδ. (Amherst, NY: Prometheus Books, 2003) - ειδικά σελ. 209
  • Shawn Carlson, «A Double-Blind Test of Astrology», Nature, Vol. 318 (1985), σελς. 419-425
  • James Rotton και Ivan Kelly, «Much Ado about the Fool Moon: A Meta-Analysis of Lunar-Lunacy Research», Psychological Bulletin, Vol. 97 (1985), σελς. 286-306

21 comments:

tink said...

χε,

ξέρεις τι ζώδιο είμαι;; ιχθύς φίλε, που είναι και ευαίσθητοι όπως λες, ναι αμέ, να το ζωντανό παράδειγμα φίλε, να τα πιστεύεις τα ζώδια. Κι όπως λέει κι ο τζιμάκος πούστευε και μη ερεύνα. Ασχετο το τελευταίο.

Anasazi said...

Κι εγώ ψάρι είμαι tink! Ξέρω καλά τι εννοείς.

Siddhartha said...

Πολύ ενημερωτικό το ποστ σου φίλε, δεν είχα ιδέα για το θέμα (και με έβαλες και ως ιστορικό, ξεφτύλααααα.)

Μια φορά μου μπήκε η απορία να κοιτάξω όλα τα ζώδια (όχι στην Athens Voice) και διαπίστωσα ότι σε όλα γράφανε θετικά πράματα. Γέλιο που έριξα. Όταν δε για απορία τα διάβασα όταν χώρισα, έλεγε χαρακτηριστικά 'η εμπιστοσύνη που τόσα χρόνια δείξατε, τώρα θα αποδώσει'...χα χα χα..τελικά με παράτησε για άλλον, καλό ε; Oeo.......

Anasazi said...

Ιστορικός δεν είσαι sidd? Το κεφάλι ψηλά. Άμα σου λένε περίεργα να τους λες, "άμα ήμουν αστρολόγος θα σας άρεσε καλύτερα;". Και μετά μπουφλοπατινάδα, ξέρεις...

Siddhartha said...

Ακόμα δεν είμαι. Την σπουδάζω ακόμα. Αν όλα πάνε καλά, και σταματήσω να ασχολούμε με το παρελθόν, κατά Δεκέμβρη μεριά.

Danai said...

Anasazi, ενδιαφέρον το άρθρο σου..
τυχαίνει τον τελευταίο καιρό να ασχολούμαι με αστολογία και μπορώ να πω ότι έχω διαβάσει το βλέπω να εφαρμόζεται πρακτικά στην ζωή, όσο και αστείο να σου φανεί αυτό..
1)το τι είναι ένας άνθρωπος δεν καθορίζεται μόνο από το ζώδιό του, αλλά από ένα σύνολο πολλών πλανητών και οίκων και άλλων πραγμάτων. γι αυτό οι καθημερινές προβλέψεις που βλέπουμε δεν είναι αξιόπιστες- γιατί δεν μπορούν να λάβουν υπ όψιν

Danai said...

τα άλλα στοιχεία του ωροσκοπίου του ανθρώπου, γιατί είναι διαφορετικά για τον καθένα.
2) έχω παρατηρήσει ότι το ζώδιο σε συνδιασμό με τον ωροσκόπο πράγματι δίνει την μορφή στο σώμα,στη φωνή, στο πρόσωπο του ανθρώπου. και το έχω επαληθεύσει ΠΑΡΑ πολλές φορες!
3)οι πλανήτες που αναφέρεις όντως έχουν ανακαληφθει και συγκεκριμένα ο Ποσειδώνας είναι ο κυβερνήτης των Ιχθύων, ο Πλούτωνας του Σκορπιού και ο Ουρανός του Υδροχόου.
επίσης οι αστρολόγοι δέχονται οτι δεν έχει ανακαλυφθει ακόμα ο Πλανήτης του Παρθένου και ενός άλλου ζωδίου που δεν είμαι σίγουρη.

Danai said...

δεν ξέρω που διάβασες ότι οι αστρολόγοι δεν αποδέχονται τους παραπάνω πλανήτες...

όσο για τις αλλαγές ελάχιστων ημερών που αναφέρεις, έχω την εντύπωση ότι οι ημερομηνίες για κάθε ζώδιο αλλάζουν κάθε χρονιά.
ακόμα και όπως λες να είναι η αστρολογία υποστηρίζει ότι τα άτομα που γεννιούνται στο μεταίχμιο 2ζωδίων παίρνουν χαρακτηριστικά και από τα 2.
οπότε δεν αλλάζει κάτι-τυπικό είναι το θέμα που αφορά στο όνομα του ζωδίου.
νομίζω πως η Αστρολογία γελοιοποιείται τα τελευταια χρόνια επειδή βγαίνουν αυτές οι γενικές προβλέψεις σε πρωινάδιακα κ περιοδικά..
για μένα η πιο σημαντική απόδειξη είναι πως μπορώ πλέον να μάντεύω το ωροσκόπιο όσων βλέπω και ακούω, απο τα χαρακτηριστικά τους!!ας μου το εξηγήσει κάποιος αυτό..

tzotza said...

wow!!! i'm stunned!!!!

εγω παντος ομολογω πως τα ζωδια τα κοιταω στον οδοντιατρο και στο super katerina της κορης μου..το παραδεχομαι...

τοτε εγω που ειμαι κριος ΔΕΝ ειμαι κριος και ειμαι ιχθυς????? ε τωρα ΟΛΑ εξηγουνται!!!

demonia said...

Εγώ πάντως θα σχολιάσω ότι είμαι σκορπιός και με βολεύει ό,τι λένε άρα με βολεύει κι αν τα πιστεύουν κάποιοι ;-)

MariaDedoussi said...

Πριν από μερικά χρόνια ένας συνάδελφος που δούλευε τότε στην Ελευθεροτυπία, μου έλεγε γελώντας πόσο συχνά ο κ. Λεφάκης (ο γνωστός "έγκριτος" αστρολόγος) δεν είχε χρόνο να στείλει τα ζωδια και οι συντάκτες τα έγραφαν μόνοι τους... Δεν είδα να παραπονέθηκε ποτέ κανείς ότι δεν του βγήκαν... Χα,χα...
Το όνομά σου το πήρες από την αρχαία φυλή των Ινδιάνων στο Ν. Μεξικό; Σόρι, αλλά δεν πρόλαβα να διαβάσω όλα τα πόστ σου ακόμα.

Anasazi said...

demonia: με αυτά που λένε για το πόσο φλογεροί εραστές είστε και εμένα θα με βόλευε να τα πιστεύει ο κόσμος στη θέση σου. Αλλά δυστυχώς δεν είναι τόσο αστείο, γιατί πάνω σε αυτόν τον χαβαλέ έχει χτιστεί μια χοντρή κονόμα. Που κάνει πλούσιους και αξιοσέβαστους κοινούς απατεώνες, μόνο και μόνο επειδή μας δουλεύουν ψιλό γαζί.

maria dedoussi: φοβερή η πληροφορία για τον Λεφάκη! Ευχαριστώ! Ναι, το Anasazi το έχω πάρει από την αρχαία φυλή των Ινδιάνων.

danai: δεν θα μπορούσα να διαφωνώ περισσότερο μαζί σου. Είχα χρησιμοποιήσει κακώς ενεστώτα αντί για αόριστο χρόνο, δίνοντάς σου έτσι μια λάθος εντύπωση στο δεύτερο σημείο περί αστρολογίας. Διόρθωσα το κείμενο και τώρα πιστεύω ότι δεν υπάρχει πλέον παρανόηση για το τι ήθελα να πω εκεί.

Το θέμα danai δεν είναι στο να σου εξηγήσω εγώ ή κάποιος άλλος αυτό που λες. Όταν οι άνθρωποι ισχυρίζονται ανυπόστατα πράγματα, για τα οποία όχι μόνο δεν υπάρχουν αποδείξεις, αλλά αντιθέτως υπάρχουν και καλοί λόγοι για να μην τα αποδεχόμαστε, το βάρος της απόδειξης πέφτει πάνω σε αυτούς. Αν εσύ π.χ. έρθεις και μου πεις ότι κυκλοφορούν κροκόδειλοι στην Αθήνα, εσύ είσαι αυτή που πρέπει να φέρεις ξεκάθαρες και αντικειμενικά αποδεκτές αποδείξεις που να με πείσουν. Εγώ έγραψα μερικούς καλούς λόγους για τους οποίους τα περί αστρολογίας και ζωδίων είναι μπαρούφες και έβαλα και βιβλιογραφία, γραμμένη από ειδικούς επιστήμονες. Δεν έχω κάτι να προσθέσω επομένως. Θα σου πρότεινα λοιπόν να αρχίσεις να διαβάσεις και λίγο ευρύτερα και ποιοτικότερα για το θέμα, αφού σε έχει απασχολήσει τόσο.

unlearn... said...

Τι?!Δε θα πάρω αύξηση στη δουλειά όπως λέει το ζώδιο μου σήμερα?Ούτε ανοίγουν νέοι ορίζοντες στα αισθηματικά μου???Οοοχι ρε γαμώτο!!

Ο κόσμος έχει ανάγκει να πιστεύει.
Σε οτιδήποτε, δεν έχει ιδιαίτερη σημασία.
Στα άστρα, στο θεό, στους πολιτικούς, στους γιατρούς, στην τηλεόραση, στην coca-cola, στο χρήμα...
Σε οτιδήποτε αρκεί να μην είναι ο εαυτός τους.

Τι πας να τους το χαλάσεις κι εσυ?Θα τους τρομάξεις και θα τη χάσουν τη μπάλα τελείως!

Anonymous said...

Oσοι ασχολειστε με ζωδια, χαρτοριχτρες και αλλα μεταφυσικα, να προσεχετε τους απατεωνες...

ggk said...

Εγώ πάντως όταν γνωρίζω κάποιον/α που πιστεύει στα ζώδια τον/την ξεκόβω αμέσως. Δεν αντέχω να με περιγράφουν σύμφωνα με αυτά που ξέρουν για το ζώδιό μου και να πέφτουν πάντα έξω.
Τους βαριέμαι.

Zelot said...

Συμφωνώ με την άποψη σου για τους τσαρλατάνους, τους κερδοσκόπους και τους αγράμματους (χωρίς να θέλω να υποτιμήσω κανένα). Δεν θέλω να είμαι απόλυτος με ένα θέμα που δεν έχει αποδειχτεί, αλλά θα πω μόνο ένα από την δική μου εμπειρία: όσο δεν πιστεύω στα ζώδια, τόσο αυτά μου αποδεικνύουν ότι κάτι τρέχει.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία!

kira said...

Εγώ έχω έχω μια πολύ καλή φίλη που έχει ψώνιο με τ' άστρα... πολύ διαβασμένη. Τα έχει ψάξει όλα, φτιάχνει αστρολογικούς χάρτες, κάνει προβλέψεις, τα λέει μια χαρά κι όλος ο κόσμος την ψάχνει για να τους πει το ζώδιό τους... δεν ξέρω αν την πιστεύουν, πάντως έχει μεγάλη ζήτηση! Δεν παίρνει χρήματα, το κάνει επειδή της αρέσει!... Βλακεία, εγώ με τόση ζήτηση θα είχα βγάλει τα τρελά μου...
Προσωπικά εγώ δεν πιστεύω καθόλου στα ζώδια, με αφήνουν πλήρως αδιάφορη.

xristina said...
This comment has been removed by the author.
xristina said...

ωροσκόπια...ισχύουν;

xristina said...

Η απάτη της αστρολογίας

artNfish said...

Η ημιμάθεια είναι χειροτερη απο την αμάθεια. Δεν γινεται να απορριπτεις μια γνωση που εχει επιβιωσει χιλιαδες χρόνια τωρα, οπου την εχουν αναλυσει σπουδαιοι ανθρωποι του πολιτισμου μας οπως ο Νεύτονας και ο Ιπποκράτης. Επιδη βλεπεις καθε τσαρλατανο να την γελιοποιει και να εκμεταλεύεται τον πονο του ανθρωπου στο βωμό του χρήματος!θα προτιμουσα να εκφερεις γνώμη αφού ασχοληθεις "βαθεία" με το θέμα. Επίσης να συμπληροσω οτι ημουν απο αυτούς οπου τα κοροιδευε και δεν διαβαζα ποτε της στηλες των περιοδικων, αλλα ουτε και τωρα της διαβαζω γιατι ειναι βλακειες οντως. Ειναι κατι πιο βαθυ. Επισης να προσθεσω οτι ολα στη φυση ειναι μια τελεια εξισωση, και σε αυτην ανηκουμε και εμεις οι ανθρωποι!